wapń

Właściwości wykazywane przez wapń pozwalają wzmacniać nie tylko szkielet kostny człowieka, ale i zęby. Jakie jest znaczenie wapnia dla poszczególnych układów ludzkiego organizmu? Dowiedz się z tego artykułu.

Kiedy ktoś zadaje pytanie o to, jaki pierwiastek sprzyja rozwojowi mocnych kości, które będą w przyszłości odporne na osteoporozę, odpowiedź wydaje się prosta. Wapń to minerał o niesamowicie istotnym znaczeniu dla całego układu kostnego człowieka. Jego dostarczanie do organizmu okazuje się szczególnie ważne w okresie dzieciństwa, kiedy jeszcze wszystko się rozwija, a wszelkie braki natychmiast odbijają się na zdrowiu. Warto jednak pamiętać, że niedobór wapnia jest nie tylko groźny dla kości, ale również zębów narażonych na szereg schorzeń, które potrafią poważnie uprzykrzyć życie.

Znaczenie wapnia w ludzkim organizmie

Wapń najczęściej łączy się z kośćmi i zębami. To właśnie w nich znajduje się 99 % tego pierwiastka obecnego w ludzkim organizmie. Stanowi ich podstawowy budulec i bez niego trudno byłoby zapewnić im właściwe warunki do rozwoju. Jednocześnie odpowiada za przewodnictwo bodźców nerwowych oraz kurczliwość nerwów. Bierze też czynny udział w procesie krzepnięcia krwi. Bez odpowiedniego stężenia wapnia w organizmie niemożliwe byłoby też prawidłowe funkcjonowanie enzymów trawiennych. Aby zachować równowagę, człowiek powinien codziennie dostarczać do swojego organizmu 1 000 mg tego pierwiastka.

Jakie mogą być skutki niedoboru wapnia?

Wpływ wapnia na zęby, kości oraz cały organizm ludzki jest ogromny i niestety widać go najbardziej wtedy, gdy stwierdzi się niedobór tego minerału. Zaczyna się całkiem niewinnie – od delikatnych skurczów mięśni, chwilowego drętwienia kończyn oraz przejściowych bólów w obrębie stawów. Dochodzi jednocześnie do zwolnienia tętna, a z czasem również do problemów ze snem. Kiedy niedobór stanie się poważny, zęby mogą zacząć się chwiać lub nawet wypadać. Ponadto w jamie ustnej szybko rozwijają się wówczas stany zapalne, a zęby stają się bardzo podatne na próchnicę. Pojawiają się też częste krwotoki z nosa i zaburzenia motoryki ruchu (objawia się to szczególnie trudnościami z chodzeniem). Jeśli nie zacznie się w porę walczyć z niedoborem wapnia, można się spodziewać stanów lękowych oraz nadmiernej łamliwości kości.

sery wapń

Co jeść, by dostarczać wapń organizmowi?

Kiedyś mówiło się, że by mieć zdrowe zęby i mocne kości należy pić dużo mleka. Obecnie jednak ustalono, iż dużo więcej pożytku przyniesie człowiekowi spożywanie produktów mlecznych, takich jak chociażby sery podpuszczkowe dojrzewające. W porównaniu na przykład do serów twarogowych, zawierają nawet dziesięciokrotnie więcej tego pierwiastka. Trzeba jednak pamiętać, że żółte sery mają też w sobie dużo tłuszczu, dlatego nie powinno się ich jeść bez ograniczeń. Najlepiej zostać przy dwóch plastrach dziennie.

Wapń występuje też w mleku kozim i jego przetworach. Jeśli więc ktoś jest uczulony na laktozę obecną w krowim mleku, może z powodzeniem postawić na takie zamienniki. Dużo wapnia mają w sobie także ryby, które człowiek zjada wraz z ościami – sardynki oraz szprotki. Jeśli zależy nam szczególnie na zdrowiu zębów, warto wzbogacić dietę także o łososia. Zawiera on w sobie duże pokłady witaminy D, która również je wzmacnia, a ponadto pomaga w przyswajaniu wapnia przez organizm. Warto wiedzieć, że reguluje też gospodarkę wapniowo-fosforową oraz wspiera mineralizację szkliwa.

Dla zębów dobre są także marchewki. Co prawda nie zawierają w sobie wapnia, ale są źródłem witaminy A, która ma bardzo pozytywny wpływ na dziąsła oraz stymuluje produkcję śliny. W ten sposób możliwe staje się też utrzymanie jamy ustnej w odpowiednim stanie, a mocne zęby są zdecydowanie mniej narażone na próchnicę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here